Köpvillkor
Furnit AB är en komplett leverantör av inredningar för restauranger, hotell, Retail, kontor och övriga miljöer där man vill göra intryck. Vi erbjuder noga utvalda produkter från de i vårt tycke bästa tillverkarna när det kommer till pris,design och kvalité. Vi kan dessutom producera speciallösningar som tillverkas utifrån kundens behov från vårt egna snickeri. Vi har verkat inom branschen i drygt 20-år och verksamheten bedrivs under varumärket Furnit i bolaget Furnit Group AB.
Vi riktar oss i första hand till företag och organisationer och därför är alla priser presenterade exklusive moms. Vill du som privatperson beställa av oss är du naturligtvis välkommen att kontakta någon av våra säljare eller beställa här via hemsidan. För att uppdatera dina uppgifter eller ändra lösenord kan du logga in på Mina sidor. Om det är något du är osäker på så kan du alltid kontakta oss
Beställning
När du lägger en beställning hos oss får du alltid en bekräftelse från oss via mail inom en arbetsdag, där ser du beräknad leveranstid samt betalningsvillkor för din order och kontaktuppgifter till just din säljare. Kom ihåg att dubbelkolla så att alla uppgifter stämmer.
Frakt
Frakt (visas i kundkorgen) inklusive eventuella emballagekostnader tillkommer. Våra fraktpriser gäller inom Sverige. Minimipriset på frakten är 195:-. För frakter utanför Sveriges gränser vänligen kontakta någon av våra säljare.
HÄR BERÄTTAR VI MER OM FRAKT
Betalning
Här betalar man antingen i webbshopen med SVEA CHECKOUT eller fakturabetalning (endast till Aktiebolag) till Furnit AB och då genomför vi en kreditprövning det bli antingen 10-dagar, förskott alternativt 50% förskott beroende på rating samt vilken typ av produkt som beställs. På produkter som tillverkas specifikt till dig ex,vis stolar är det generellt 50% i förskott. Varor förblir Furnit AB´s egendom tills full likvid erlagts. Försäljningsvillkor enligt branschrekommendationerna i NL-09.
Leverans
Vi levererar varje produkt så fort det går, vilket gör att din order kan delas upp i flera leveranser. Vi använder oss av olika transportörer för att se till att dina varor kommer fram till dig i tid. Leverans sker vardagar mellan 07.00-17.00. Leveransen sker till gatuplan, men självklart kan vi hjälpa dig med inbärning. Kontakta någon av våra säljare så hjälper vi till med detta mot en avgift. Vi tillämpar allmänna leveransbestämmelser enligt branschrekommendationerna i Nordiskt Speditörförbunds Allmäna Bestämmelser, NSAB 2015.
Våra leveranstider anges för respektive produkt i vår webbshop och gäller för leveranser inom Sverige. För leveranser utanför Sverige vänligen kontakta någon av våra säljare. Detsamma gäller leverans till udda orter och Norrland.När artiklar specialtillverkas efter beställning kan leveranstiden överstiga det som anges på ursprungsprodukten. För vidare information angående leveranstider, kontakta någon av våra kompetenta säljare på 010-330 03 63.
Kontrollera alltid ditt gods
Vid mottagande av leverans måste eventuella synliga skador på gods eller emballage noteras på fraktsedel eller i handskanner innan leveransen kvitteras. Synliga och dolda skador måste anmälas till Furnit AB inom sju dagar från mottagandet med uppvisande av bilder på gods samt emballage. Furnit AB frånsäger sig allt ansvar för leveransfel om ovanstående kriterier ej är uppfyllda. Synliga transportskador måste noteras DIREKT på chaufförens handskanner. Synliga OCH dolda transportskador måste anmälas till Furnit AB inom sju dagar. Ta kontakt via telefon, 010-330 03 63 alternativt e-post: logistics@furnit.se
Returrätt
Kontakta alltid Furnit AB vid en retur eller reklamation så hjälper vi dig vidare. Enklast görs detta via e-post på logistics@furnit.se Vi tillämpar 30 dagars returrätt på våra standardprodukter (d.v.s alla produkter som inte är anpassade efter kundens önskemål vad gäller mått, färg eller utförande). Detta förutsätter också fullgott emballage och oanvänd produkt. Kunden står alltid för fraktkostnaden och en returavgift på 20 % av varans fakturerade belopp om retur sker på eget initiativ. Om köparen önskar annullera en order efter det att ordererkännande upprättats är det endast möjligt om varan ej börjat tillverkas eller transporterats. Furnit AB ansvarar inte för så kallade indirekta skador, som t.ex. inkomstbortfall, fördyrande kostnader eller skador på annat än de levererade varorna.
Garantier
Våra produkter har alltid minst ett års garanti för funktions- och tillverkningsfel. Garantin gäller normal användning. Vissa produkter har längre garantitid, detta är då angivet för respektive produkt.
Reservationer
Vi försöker visa produkterna så exakt som möjligt men vi kan inte garantera att det blir exakt då produktbildernas utseende och färger, påverkas av bildskärms- och webbläsarinställningar på din dator och ljuset vid fototillfället etc. Furnit AB kan därför inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas exakta utseende eller deras färger. Om du som köpare vill säkerställa produktens färgnyans, utförande samt funktion kontakta då någon av våra säljare för varuprover.
Vissa produkter är delvis handgjorda, vilket innebär att köparen alltid ska ha en hög acceptans för skiftningar och avvikelser, såsom färg och storlek på dessa produkter.
Köparen förbinder sig att själv förkovra sig kring hur produkten skall användas, rengöras och underhållas.
Vi förbehåller oss rätten till pris- och konstruktionsändringar, samt felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.
Rabatter och erbjudanden
Vi tillämpar volymrabatt vilket betyder att en vara kostar olika beroende på vilken volym man köper.
Kreditbedömning
Vi gör alltid en kreditbedömning innan vi godkänner din order.
Betalningssätt
Hos oss kan du betala via faktura, kort, leasing, hyra eller i förskott.
Dröjsmålsränta
Dröjsmålsräntan är 18 procentenheter.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Furnit AB´s kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Furnit AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.